Etablering av netthandel
Kurs Gjennom dette kurset vil du få kunnskap til å forstå helhetsbildet når man vurderer å etablere netthandel. Hvorfor er like viktig som hvordan.
Kort om kurset:
«Hvorfor» har et strategisk perspektiv og vil ha betydning for retning for selskapet, hvordan det påvirker det daglige arbeidet og hvilke kunder man ønsker målrettet å treffe.
«Hvordan» skal sikre at du med bakgrunn i forretnings- og markedsstrategi velger riktig teknisk løsning. Og at denne kan håndtere best mulig handel med de kundene som er i de målgruppene som dere ønsker å treffe.
Dette vil du lære:
- Digital Forretningsstrategi – Forstå hva det er, hvordan gå frem for å lage eller tilpasse dagens forretningsstrategi. Hvordan passer Netthandel inn i strategien
- Operativ Forretningsmodell – Hvordan vil den Digitale Forretningsstrategien påvirke den operative hverdagen til selskapet. Hvilke prosesser og rutiner blir påvirket, og hvilke nye kompetanser må evt. tilføres.
- Du vil få et bevisst forhold til Merkevarestrategi og hvilken posisjonering som er riktig
- Du vil få et innblikk i hva som ligger bak teknologiske begreper som arkitektur og vi vil innom ulike tekniske løsninger som kan være aktuelle i e-handelssammenheng.
Hvem vil kurset passe for?
Ledere og ansvarlige i bedrifter som tenker at Netthandel kan være viktig for deres selskap. Kurset er like relevant for nystartede og allerede etablerte selskaper.
Kurset kan også passe for interesserte som ønsker å tenke på alternative forretningsmodeller for sin bedrift.
Gjennomføring og omfang:
1 - Forretningsstrategi: 26. august kl. 10-12
- 2 timer webinar med Geir Balsnes
- Forstå digital strategi
- Hvordan tilpasse forretningsstrategi til en digital hverdag
- Hvilken plass har netthandel i dette bildet
Hjemmeoppgave som forberedelse til sesjon 2 – sendes inn for kort evaluering før sesjon 2.
2 - Operativ forretningsmodell: 2. september kl. 10-12
2 timer webinar med Geir Balsnes
- Generell tilbakemelding fra hjemmeoppgaver!
- Hvordan jobber vi?
- Har vi den rette kompetansen?
- Påvirker det vår hverdag
Stikkord for tema som berøres: Økonomi, organisering, leverandørstyring, kompetanse, styringsmodell, arbeidsrutiner ++
3- Merkevarestrategi og posisjonering: 9. september kl. 10-12
2 timer webinar med Olav Sindre Kriken
- Unique Selling points
- Distribusjon og måling
- Merkevarestrategi
- Digital markedsføring og konverteringssporing hvordan når du målgruppen din
4- Arkitektur og teknisk løsning: 15. september kl. 10-12
2 timer webinar Eirik Staurset og Stig Reiten
- Valg av teknisk løsning
- Valg av betalingsløsning
- Valg av frakt/ logistikkløsning
Faglig ansvarlig:
Avento AS
Geir Balsnes, leder Rådgivning i Avento AS