Go to aakp.no
A PROGRAM IN

Stem på "Ship of The Year 2019!"

Prisen deles ut under Nor-Shipping 4. juni. Møreklyngen er sterkt representert med "Color Hybrid", "Roald Amundsen" og "Ronja Storm". Stem på din favoritt.

Blue Maritime Cluster
skipsrevyen ship of the year 2019.jpg

Den prestisjetunge prisen Ship of The Year deles i 2019 ut for 21. gang av Skipsrevyen. I 2018 vant «Future of The Fjords». De tre nominerte båtene er for tiden under bygging hos Ulstein verft, Kleven verft og Hayvard.

STEM PÅ DIN FAVORITT

Kandidat nummer 1:

MS «Color Hybrid»

Den hybride passasjerfergen skal inn i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad. Skroget ble bygget ved Crist Verftet i Polen, før det ble slept til Ulstein Verft for ferdigstillelse.Verdens største plug-in hybridferge er 160 meter lang, og har en kapasitet på 2 000 passasjerer og 430-500 biler. Fulladet skal batteriene holde til manøvrering fra kai i Sandefjord, og 30 minutters seilas forbi Kvernberget ytterst i fjorden. Over 70 prosent av leveransene til Color Hybrid kommer fra bedrifter i den maritime klyngen i Norge.

Hovedfakta MS «Color Hybrid»

  • Navn: «Color Hybrid»
  • Verft: Ulstein Verft
  • Byggenummer: 311
  • Motor:  2x 6L (3,6 MW) og 2x9L (5,4 MW) Rolls-Royce B:33:45 L
  • Batteripakker: Siemens 4,7 MWh
  • Design: Fosen Yards
  • Lengde: 160 meter
  • Bredde: 27 meter

Kandidat nummer 2:

MS «Roald Amundsen»

I mai skal MS «Roald Amundsen» ut på sin jomfrutur. Tanken fra rederiet ved valget av design, var å benytte seg av den kompetansen de hadde opparbeidet seg ved bygging tidligere skip med tilsvarende størrelse. MS Roald Amundsen markerer en helt ny retning i det globale cruisemarkedet. Med banebrytende teknologi og miljøvennlige løsninger, både som en del av drift, operasjon og gjesteopplevelsen, setter skipet en helt ny standard for fremtidens cruiseskip.

Hovedfakta MS «Roald Amundsen»

  • Navn:  MS «Roald Amundsen» 
  • Verft: Kleven Verft
  • Byggenummer: 400
  • Motor: 4x Bergen B33:45 fra Rolls-Royce
  • Batteripakker: Corvus
  • Design: Rolls-Royce Marine
  • Lengde:140 meter
  • Bredde: 23,6 meter

Kandidat nummer 3: 

MS «Ronja Storm»

Verdens største brønnbåt, «Ronja Storm», fikk vann under kjølen for første gang i januar 2019. Deretter ble hun slept til Havyard for å ferdigstilles. Brønnbåten får plass til 7 450 m3 vann i fisketankene, noe som er over dobbelt så mye som normalt store brønnbåter. I tillegg skal rederiet Sølvtrans sitt nye flaggskip kunne ta med seg 5 000 m3 ferskvann. Når skipet blir levert skal det rett ut i en 10-års kontrakt med oppdrettsselskapet Huon ved Tasmania utenfor Australia. «Ronja Storm» blir også utstyrt for fiskesortering, transport av slaktefisk og smolt samt at den utstyres for medisinering. Det er i tillegg lagt vekt på både stabilitet og redusert støy. 

Hovedfakta «Ronja Storm»

  • Navn: «Ronja Storm»
  • Verft: Havyard
  • Byggenummer:
  • Motor: 4x  2,250 ekW
  • Kapasitet ferskvannstanker: 7 450 m3
  • Lengde: 116 meter
  • Bredde:  23 meter

STEM PÅ DIN FAVORITT